دکمه های فراخوان call to action چیست و چه کاربردی دارد؟

دکمه فراخوان چیست؟
بسیاری از ما هنگام ورود به سایت با دکمه‌هایی نظیر تماس با ما،حراج،کمک مالی و… مواجه شده ایم که با کلیک بر روی انها به لینک دیگری هدایت شده ایم به این دکمه ها دکمه های فراخوان یا call to action (cta) میگویند در واقع اگر بخواهیم به زبان ساده تر بیان کنیم این دکمه ها دعوت نامه‌ای از جانب شما برای جلب کاربر یا مشتری می باشد که اگر در جای درست و به شکل صحیح نمایان شود میتواند باعث بالا رفتن بازدید وبسایت شما و در نتیجه باعث افزایش معرفی و فروش خدمات شما شود.حال با این تفاسیر میتوان دریافت که یک طراحی ساده و خوش سلیقه گی در یک دکمه فراخوان تا چه میزان میتواند مفید باشد و باعث رونق کسب و کار ما در بستر وب که یک محیط بسیار قوی برای تبلیغ حرفه ما است تبدیل شود.
بهتر است به یاد داشته باشیم:
«تمایل افراد برای خرید مجازی رو به افزایش است و افراد در مکان‌ها و زمان‌های مختلف با هر رده سنی خرید اینترنتی انجام می‌دهند. بنابراین ایجاد بستری مناسب برای خرید می‌تواند مشتریان فراوانی را به سمت محصول مورد نظر جلب کند»

خرید افزونه وردپرس

انواع Call to Action چیست؟

حالا که با معنی Call to Action آشنا شدیم، در این قسمت به سراغ بررسی انواع CTA می‌رویم.

دکمه دعوت به عمل

متداول‌ترین و پرکاربردترین نوع Call to Action است،دکمه دعوت به اقدام یا عمل، مرسوم‌ترین نوع است که با یک طراحی جذاب و متفاوت معمولا در پایان محتوا یا هرجا که بهتر دیده شود، قرار می‌گیرد. البته باید محتوا هم  بطوری تهیه شود که کاربر را به اقدام موردنظر ترغیب نماید.

دکمه بیشتر بخوانید

Call to Action «بیشتر بخوانید» در سایت‌هایی که حاوی محتوای متنی است بسیار پر کاربرد است. بطور مثال میتوان بجای شلوغ کردن صفحه این call to action را اضافه کرد تا مخاطب کنجکاو شود و مطلب شما را بطور کامل مطالعه نماید.برای انجام این کار باید از دکمه «بیشتر بخوانید یا  Read More» استفاده کنید.

دکمه ثبت نام و پرکردن فرم

برخی مواقع اقدامی که انتظار داریم کاربران انجام دهند، انجام فرایند ثبت‌نام یا پرکردن یک فرم مشخص است. نکته قابل توجه این است که کاربر یک بار برای پرکردن فرم باید ترغیب شود و یک بار نیز برای ‌اینکه تشویق شده و روی دکمه ارسال کلیک کند. با طراحی جذاب این فرایند و همچنین در نظر گرفتن هدایایی مانند کتاب الکترونیک، می‌توان انتظار داشت مخاطبان با تمایل بیشتری همکاری کنند.

دکمه اشتراک گذاری مطالب

یکی دیگر از CTA های پراهمیت، درخواست به اشتراک گذاری مطالب در شبکه‌های اجتماعی است که تاثیر زیادی در سئو سایت و دریافت بازخورد مناسب از کاربران دارد. در این مورد، با کلیک کاربر روی دکمه مورد نظر، محتوا در شبکه‌های اجتماعی به اشتراک گذاشته می‌شود.

دکمه درخواست خرید

Call to Action ترغیب به خرید یا افزودن به سبد خرید، برای فروشگاه‌های اینترنتی اهمیت بسیار زیادی دارد. در این مورد، توجه به 2 نکته ضروری است:

  • ممکن است مخاطب در سایت محصول شما نباشد، بنابراین ابتدا باید او را به یک لندینگ پیج جذاب هدایت کرده و دکمه CTA را در این صفحه قرار دهید تا تشویق به خرید محصول شود.
  • بعد از تصمیم به خرید، ممکن است به دلایلی مانند مشکلات فنی، کمبود موجودی و… اقدام کاربر ناتمام باقی بماند. در این شرایط می‌توانید با روش‌هایی مانند ارائه نسخه رایگان برای مدت محدود، مشتری را حفظ کنید.

دکمه چت آنلاین

معمولا مخاطبان پیش از خرید سوالات زیادی دارند که باید به آن‌ها پاسخ دهید. راهنمایی کاربران علاوه‌بر اینکه به گرفتن تصمیم درست کمک می‌کند، در جلب اعتماد آن‌ها نیز موثر است. بنابراین با طراحی یک Call to Action جذاب در وب‌سایت، می‌توانید از کاربران بخواهید در صورت نیاز به راهنمایی و مشاوره روی آن کلیک کنند.

دکمه ثبت نام در رویدادها

با طراحی یک CTA جذاب، می‌توانید کاربران را به بهترین شکل از فضای برگزاری رویدادها و حواشی آن‌، مطلع کنید، به‌این ترتیب کاربران بیشتری به وب‌سایت شما سر می‌زنند. به‌عنوان مثال می‌توانید برای یک نمایشگاه، مسابقه‌ای طراحی و اجرا کنید و Call to Action ثبت نام و برخورداری از تخفیف‌های ویژه نمایشگاه را در وب‌سایت ارائه دهید.

دکمه مشاهده محصولات و خدمات

معمولا افراد زیادی با هدف خرید محصولات یا استفاده از خدمات، به وب‌سایت شما سر می‌زنند. طراحی یک Call to Action جذاب برای هر بخش، می‌تواند به افزایش شانس نرخ تبدیل و موفقیت بیشتر شما کمک کند. مثلا با ایجاد CTA‌هایی مانند «20 درصد تخفیف برای اولین خرید»، «چرا این خدمت برای شما مناسب است» و… می‌توانید مخاطب را به انجام اقدام موردنظر خود ترغیب کنید.

افزونه وردپرس

عوامل موثر و کارامد در طراحی دکمه فراخوان ؟
از عوامل موثر در طراحی مناسب و کارامد cta میتوان به موارد زیر اشاره کرد:
۱.محل قرارگرفتن دکمه فراخوان
۲.اندازه فونت دکمه فراخوان
۳.متن مناسب دکمه فراخوان
۴.رنگ مورد استفاده در دکمه فراخوان
۵.تعداد فراخوان‌ها در طراحی Call to Action

به طور کلی این پنج عامل موثرترین عوامل دکمه فراخوان هستند که باید هنگام ساختن دکمه فراخوان به انها دقت کنیم

.محل قرار گرفتن دکمه فراخوان
یکی از مهم‌ترین موارد در طراحی دکمه CTA  انتخاب محل مناسب برای آن در وب سایت است. بهترین محل، مرکز و بالای صفحه وب سایت است که در معرض دید افراد قرار داشته باشد. چهره‌ها یکی از مواردی هستند که می‌توانند کمک شایانی برای شما باشند. نگاه افراد حاضر در تبلیغات به CTA  می‌تواند از عاملی بسیار مفید در معطوف کردن نظر مخاطب به فراخوان مورد نظر باشد.
.اندازه فونت دکمه فراخوان
اندازه فونت به کار رفته در طراحی CTA  بسیار مهم است. بزرگ‌تر بودن فونت دکمه‌های فراخوان می‌تواند تاثیر بسیار زیادی در دیده شدن آن‌ها توسط مخاطبان داشته باشد. برخی از طراحان وب سایت با این نظر مخالف هستند اما تجربه ثابت کرده است که فونت بزرگ‌تر می‌تواند در طراحی CTA  راه‌گشا باشد..متن مناسب دکمه فراخوان
سعی کنید با یک متن کوتاه ولی با مفهوم زیاد نظر کاربران را به خود جلب و کنید و انهارا مجاب نمایید تا سری به سایت شما بزنند.البته میتوانید از متنی رمز الود نیز استفاده کنید.
.رنگ مورد استفاده در دکمه فراخوان
رنگ‌ها تاثیر فراوانی در جلب نظر افراد دارند. از رنگ‌های متضاد برای جلب نظر افراد مختلف بهره ببرید. تضاد رنگی می‌تواند عاملی موثر در کلیک کردن دکمه فراخوان توسط مخاطبان شما باشد. رنگ دکمه‌های فراخوان CTA  باید با محیط اطراف متفاوت و مجزا باشد.
.تعداد فراخوان‌ها در طراحی call to action
تعداد و نحوه پراکندگی فرخوان‌ها باید تحت کنترل و مدیریت شما باشد. اگر تعداد فراخوان‌ها CTA  بیش از اندازه باشد، میتواند باعث سردگرمی و کلافگی کاربران شود ودر نتیجه باعث فراری دادان انها از سایت شما گردد. کم بودن تعداد آن‌ها نیز می‌تواند عاملی برای جذب نشدن نظر مخاطب باشد. بنابراین رعایت حد تعادل در تعداد دکمه‌های فراخوان عاملی بسیار کلیدی در طراحی CTA  مناسب است.

جمع بندی

Call-to-Action‌ ها را جدی بگیرید. کال تو اکشن‌ها یک مسیر ارتباطی بین شما و مشتریان احتمالی‌تان هستند. مسیری که اگر با یک استراتژی صحیح و قدرتمند آن را مدیریت کنید مطمئنا نرخ تبدیل شما را بالاتر می‌برد. میزان فروش محصولات شما و عرضه‌ی خدمات‌تان را بالاتر می‌برد و راحت‌تر با مشتریان‌تان تعامل خواهید داشت. راحت‌تر لید جذب می‌کنید. قیف بازاریابی شما بهینه‌سازی می‌شود و استراتژی محتوا شما هم تقویت می‌شود.پس بهتر است با صرف زمان اندکی و کمی خوش سلیقگی کاربران را به سمت وبسایت خود جلب کرده و خدمات خود را به انها ارایه کنید.

نکته‌ی عجیب پایانی: فراخوان‌های سایت‌تان را تغییر دهید و تست کنید و نتیجه‌ی آن را بررسی کنید. گاهی اوقات یک کال تو اکشن زشت و بدقیافه نتیجه‌ی بهتری دارد.